
Nå er de også i ferd med å revolusjonere konstruksjonen av elbiler med sitt aktive hjul. Dette er en forholdsvis lett felg med to innebygde elmotorer. Den ene elmotoren drar felgen rundt og gir altså elbilen framdrift. Den andre elmotoren beveger hjulet opp og ned etter formen på underlaget, altså humper og dumper i veien. Det er dette som kalles aktiv fjæring. Veiens form kan f.eks måles med en lysstrålemåler rett foran hjulet, eller via påvirkninger på selve hjulet.
Denne elmotoren og ei fjær montert inne i hjulet erstatter altså tradisjonelle hjuloppheng. Man monterer det aktive hjulet rett på bilens bærende konstruksjon, enkelt og greit. Dette gjør også at den plassen som ellers må settes av til hjulopphenget nå kan brukes til noe annet, f.eks ekstra bagasjeplass. Man kan altså lage bilen enten mindre utvendig eller mer rommelig innvendig. Eller begge deler.
Framdriftsmotoren kan yte 30 kW kontinuerlig, med 4 slike hjul får elbilen altså 120 kW (161 hk) og firehjulsdrift. Hastigheten på elmotorer kan styres elektronisk, noe som eliminerer behov for differensialer. Elmotorer har dessuten en svært flat dreiemomentkurve, noe som gjør at de drar jevnt omtrent fra stillestående til full fart. Dette eliminerer behovet for gir.
Det eneste som fortsatt må legges inn mekanisk er bilens styring, altså overføringen fra rattet til de styrende hjulene. Men det er nok kun et spørsmål om tid før også dette kan ordnes med en liten elmotor i hvert styrende hjul. Ulempen med elektrisk styring er selvsagt at bilen ikke blir styrbar hvis det oppstår et strømbrudd. Derfor blir ikke biler med elstyring godkjent av EU, foreløpig. Men: Elmotorer som bremser fungerer som generatorer, det kan derfor sikkert konstrueres et nødsystem som både bremser ned bilen og samtidig gir strøm nok til å opprettholde styringen til bilen har stoppet.
For panikkbremsing er det lagt inn tradisjonelle skivebremser i hjulkonstruksjonen, men ved normal bremsing brukes elmotorene som generatorer som lader opp batteriene, såkalt regenerative bremser.
.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar