onsdag 24. juni 2009

Lotus Omnivore totaktsmotor

Nå trodde nok de fleste av oss at totaktsmotorer var så godt som utdødd teknologi. Men så kommer Lotus og presenterer en lett liten totaktsmotor med variabel kompresjon som kan fyres med sprit, altså biodrivstoff, eller bensin, eller en blanding. Omnivore-motoren er en såkalt flexi-fuel-motor. På grunn av den variable kompresjonen kan man velge om man vil kjøre den på etanol, metanol eller vanlig bensin. Eller en hvilken som helst kombinasjon, f.eks E85 (som er minst 85% etanol og resten bensin). Motoren stiller selv inn kompresjon og innsprøyting til å passe med drivstoffet.

Man kunne kanskje tro at den lille motoren er best egnet for motorsykler, men neida, Lotus tenker seg at den skal brukes i småbiler. Den har variabel kompresjon og variabelt utblås, noe som Lotus mener skal gi god forbrenningskontroll sammen med Orbital FlexDI-direkteinnsprøytingen. Motorblokk og topp er laget i ett stykke (monoblock), noe som eliminerer behovet for toppakning.

Orbital-navnet på direkteinsprøytingsystemet kommer fra det australske Orbital, som omtrent midt på 80-tallet "truet" med å revolusjonere personbilmotorer ved å innføre effektive totaktsmotorer. Den gangen døde revolusjonen ut, fordi Orbitalmotoren ikke tilfredstilte utslippskravene og dessuten ikke var katalysatorkompatibel. Kanskje kompaniskapet Lotus/Orbital endelig har løst disse problemene. Uansett er fleksidrivstoffløsningen svært interessant i disse miljøtider.

Ordet "omnivore" er forresten hentet fra biologien, og betyr oversatt til norsk en alteter, altså et dyr som spiser både kjøtt og plantekost. Eksempler på altetere er griser, mennesker og kråkefugler, og nå også en Lotus-motor ...

http://www.grouplotus.com/engineering/showcases.html
http://www.leftlanenews.com/lotus-omnivore.html
http://www.autocar.co.uk/News/NewsArticle/AllCars/238423/
.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar